SYSTEM OŚWIATOWY MIASTA
Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju, stałego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. W 2023 r. Miasto Rumia wykonywało zadania w tym zakresie, realizując jednocześnie następujące strategie i programy:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Miejskiej Rumia na lata 2021 -2024,
Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Miejskiej Rumia na lata 2021 - 2023,
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Miejskiej Rumia na 2023 rok,
Wieloletni program osłonowy w zakresie dożywiania "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023,
Program "Rumia - Bezpieczne Miasto" na rok 2023,
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Miejskiej Rumia na lata 2021 - 2025.
Szczegółowe informacje znajdują się w części raportu w zakładce Realizowane polityki, programy, strategie.
OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY
1 051
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu miasta objęta wychowaniem przedszkolnym.
123,33%
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku zameldowanych na pobyt stały.
Wartość wskaźnika powyżej 100% oznacza, że wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez Miasto objęte są dzieci zameldowanie poza Miastem Rumia.
22,22
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
2,65
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
4 068
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
110,63%
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Wartość wskaźnika powyżej 100% oznacza, że naukę w placówkach prowadzonych przez Miasto pobierają dzieci zameldowanie poza Miastem Rumia.
8,40
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
5,99
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
SYSTEM OŚWIATOWY MIASTA rUMI W 2023 R.
W roku szkolnym 2022/2023 Miasto Rumia prowadziło 3 przedszkola, 7 szkół podstawowych oraz 1 liceum ogólnokształcące:
"Słoneczna Jedynka" przedszkole nr 1,
"Bajka" przedszkole nr 2,
Przedszkole pod Topolą,
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Józefa Wybickiego,
Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Janusza Korczaka,
Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Aleksandra Majkowskiego,
Szkoła Podstawowa Nr 7 im. Karola Wojtyły,
Szkoła Podstawowa Nr 8 im. Ks. Stanisława Ormińskiego,
Szkoła Podstawowa Nr 9 im. Kpt. Ż. W. K. O. Borchardta (wchodząca w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących),
Szkoła Podstawowa Nr 10 im. Jana Brzechwy,
II Liceum Ogólnokształcące im. J. K. Korzeniowskiego (wchodzące w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących).
Organizacja szkół i przedszkoli w 2023 roku
W szkołach podstawowych prowadzone są oddziały przedszkolne, w których łącznie w 2023 r. wychowaniem przedszkolnym objęto 697 dzieci (stan na 23.06.2023 r.):
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Józefa Wybickiego - 49 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 4 im. Janusza Korczaka - 77 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Majkowskiego - 56 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 7 im. Karola Wojtyły - 150 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 8 im. Ks. Stanisława Ormińskiego - 163 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 9 im. Kpt. Ż. W.K. O. Borchardta w ZSO w Rumi - 101 dzieci,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 10 w Rumi im. Jana Brzechwy - 101 dzieci.
Szkoły podstawowe, przedszkola oraz punkty przedszkolne prowadzone przez inny organ niż Miasto Rumia w 2023 r.
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi
811,19
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w 2023 r.
595,53
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w 2023 r.
215,66
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w 2023 r.
Struktura zatrudnienia nauczycieli wg stopnia awansu
W roku szkolnym 2022/2023 liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 158 os. (23% ogółu),
nauczyciele mianowani - 141 os. (20% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 382 os. (55% ogółu),
inni - 12 os (2% ogółu).
Do końca sierpnia 2023 r. 29 nauczycielom, którzy spełnili kryteria określone w art. 9b ust. 1 Karty Nauczyciela, Burmistrz Miasta wydał akty awansu zawodowego nauczyciel mianowany.
Działania na rzecz dzieci i uczniów w 2023 roku
Dowożenie uczniów z niepełnosprawnościami
Obowiązkiem gminy jest zapewnienie dzieciom/uczniom, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej placówki oświatowej (przedszkole, punkt przedszkolny, szkoła podstawowa, ośrodek):
dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe,
uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 rok życia.
Gmina jest również zobowiązana do zapewnienia dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą:
24 rok życia - w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna,
25 rok życia - w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
W roku szkolnym 2022/2023 Gmina Miejska Rumia dowoziła, przy pomocy przewoźnika wyłonionego w drodze przetargu, 80 uczniów. Ponadto z 24 rodzicami zawarte zostały umowy dotyczące zwrotu kosztów dowożenia ich niepełnosprawnych dzieci własnymi środkami transportu.
Łączny koszt tego zadania wyniósł 661.693,16 zł, w tym:
od września do grudnia 2022 r. – 209.899,61 zł,
od stycznia do sierpnia 2023 r. – 451.793,55 zł.
Działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością
Organizacja szkół podstawowych obejmuje działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością. Proces integracji polega na umożliwianiu wszystkim uczniom wspólnego uczęszczania do jednej klasy.
W roku szkolnym 2022/2023:
w Szkole Podstawowej Nr 6 funkcjonowało 20 oddziałów integracyjnych, do których uczęszczało 87 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
z kolei w Szkole Podstawowej Nr 7 funkcjonowało 5 oddziałów integracyjnych, do których uczęszczało 16 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
każdy taki oddział wspierany jest dodatkowo przez drugiego nauczyciela z kwalifikacjami do pracy z uczniem z niepełnosprawnością.
Kształcenie specjalne
W roku szkolnym 2022/2023:
do samorządowych szkół na terenie Miasta Rumi uczęszczało łącznie 231 uczniów, dla których dyrektorzy szkół organizowali kształcenie specjalnie zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej,
uczniowie z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizowali 2 godziny tygodniowo rewalidacji oraz prowadzone były dla nich indywidualne zajęcia z wybranych przedmiotów.
rewalidacją objętych było 160 uczniów, a nauczaniem w ramach indywidualnych zajęć z wybranych przedmiotów: 70 uczniów. Sprowadzało się to do zrealizowania tygodniowo przez nauczycieli 231 godzin rewalidacji oraz 216,78 godziny indywidualnych zajęć z wybranych przedmiotów, co w przeliczeniu wynosiło 12,83 etatu nauczycielskiego w przypadku rewalidacji oraz 12,04 etatu w przypadku realizacji indywidualnych zajęć dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
W roku szkolnym 2022/2023:
w rumskich szkołach pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była w formie:
zajęć rozwijających uzdolnienia,
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
porad i konsultacji,
zindywidualizowana ścieżka kształcenia przeznaczona jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z innymi uczniami w klasie i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych,
zindywidualizowaną ścieżką kształcenia objętych było 44 uczniów. Sprowadzało się to do zrealizowania przez nauczycieli 156,27 godzin zindywidualizowanej ścieżki tygodniowo, co w przeliczeniu wynosi 8,68 etatu nauczycielskiego.
Nauczanie indywidualne
Nauczaniem indywidualnym objęto uczniów, którzy ze względów zdrowotnych nie mogli uczęszczać do szkoły. Decyzja podejmowana była przez dyrektora jednostki oświatowej, po uzyskaniu orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego i zgody organu prowadzącego.
Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów wynosił:
od 4 – 6 godzin dla dzieci realizujących roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne,
od 6 – 8 godzin dla ucznia klas I-III szkoły podstawowej,
od 8 – 10 godzin dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej,
od 10 – 12 godzin dla ucznia klas VII – VIII szkoły podstawowej,
od 12 – 16 godzin dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
W roku szkolnym 2022/2023:
nauczaniem indywidualnym objętych było 35 uczniów. Sprowadzało się to do zrealizowania przez nauczycieli 220,80 godzin nauczania indywidualnego tygodniowo, co w przeliczeniu wynosi 12,27 etatów nauczycielskich.
Dożywianie dzieci i młodzieży
W roku szkolnym 2022/2023 we wszystkich szkołach podstawowych:
funkcjonowały stołówki, w których uczniowie mogli korzystać z posiłków w formie, śniadania, obiadu i podwieczorku,
realizowane były programy mające na celu dożywianie dzieci: „Szklanka mleka”, „Owoce i warzywa w szkole” - w ramach tych programów uczniowie otrzymywali bezpłatnie mleko do picia oraz sezonowe warzywa i owoce.
Opieka medyczno-pielęgniarska
W roku szkolnym 2022/2023:
dla wszystkich uczniów szkół podstawowych, dla których Gmina Miejska Rumia jest organem prowadzącym, świadczona była opieka medyczno-pielęgniarska.
Działalność innowacyjna w roku szkolnym 2022/2023
Działalność innowacyjna jest integralnym elementem nauczania, mającym na celu poprawę jakości pracy jednostek oświatowych.
Innowacją pedagogiczną mogą być nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne.
Placówki oświatowe w gminie realizują szereg innowacji oraz programów własnych, których celem jest podniesienie jakości kształcenia
Programy innowacyjne zrealizowane w roku szkolnym 2022/2023